... امروز: جمعه - 27 مهر - 1403
اجتماعی 07 فروردین 1402 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

بررسی وقایع خرد و کلان سیستان و بلوچستان در سالی که گذشت/گزارشی تحلیلی از مجتبی جهانتیغ فعال رسانه ای دغدغه مند سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری تحلیلی افق سیستان،مجتبی جهانتیغ فعال رسانه ای دغدغه مند سیستان و بلوچستان در گزارشی گذرا،اتفاقات و حوادث تلخ و شیرین سال ۱۴۰۱ سیستان و بلوچستان را بررسی کرده و جهت اطلاع و مطالعه عموم به رشته تحریر در آورده است،گزارشی که خواندن و مطالعه آن خالی از لطف نبوده و نیست.

🔻 سال ۱۴۰۱ همراه با حوادث تلخ و شیرینی برای مردم سیستان و بلوچستان بود، حوادث و رویدادهایی که با توجه به نسیان و فراموشی بشر ممکن است از اذهان و افکار آنان فراموش گردد اما ما مینگاریم تا در تاریخ ثبت شده و جملگی ما و آیندگان بدانند که چه بر سر من و ما و شما و مردمان این سامان گذشت، به همین جهت در این گزارش،مجتبی جهانتیغ فعال رسانه ای دغدغه مند و پرکار سیستان و بلوچستان ، مروری گذرا بر مهم‌ترین رویدادهای ۱۴۰۱ سیستان و بلوچستان نموده که خواندن و مطالعه آن خالی از لطف نیست.

⭕به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری تحلیلی افق سیستان،رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۲ را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند،اما بنا به اهمیت موضوع می‌خواهیم در کنار شما بررسی کنیم که در سال ۱۴۰۱،  سیستان و بلوچستان چه اتفاقات و حواشی را پشت سر گذاشت و مسئولان و مدیران دخیل الامر در این استان چه کارنامه‌ای را از خود به یادگار گذاشتند،سالی که بنا به عنایت مقام معظم رهبری به تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده بود.

♦️ #مجتبی_جهانتیغ فعال رسانه‌ای کشور درباره عملکرد سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱ می‌گوید: درباره موفقیت‌های بزرگ سال ۱۴۰۱، به نظرم راه آهن زاهدان-خاش که بخشی از رؤیای دیرینه کوریدور شمال-جنوب بود تحقق یافت و باید تمام اهتمام بالقوه ای که در این عرصه وجود دارد بالفعل گردد و جملگی ظرفیتها پای کار بیایند تا افتتاح کامل خط زاهدان-چابهار در اسرع وقت به بهترین شکل ممکن صورت گیرد،همچنین در سال ۱۴۰۱، شفافیت اقتصادی هم گسترش پیدا کرد و صورت‌های مالی بنگاه‌ها و بانک‌ها نیز شفاف شد تا به راحتی در دسترس پژوهشگران اقتصادی و نقادان قرار گیرد که اقدام پسندیده‌ای بود منتها اخیراً مطلع شدم که در بودجه ۱۴۰۲، مجلس انقلابی این شفافیت را حذف کرده که به نظرم اقدام نادرستی است و لازمه تحول اقتصادی، شفافیت اقتصادی است که باید اتفاق بیفتد.

♦️وی افزود: در حوزه صدور مجوز کسب و کارها هم سال ۱۴۰۱ یک اتفاق بزرگ رخ داد و آن برخط شدن صدور مجوزها و حذف بروکراسی های مرسوم زمانبر بود؛ در زمینه ناکامی‌ها هم به نظر حقیر، مهم‌ترین ناکامی ما همین رشد سرسام آور تورم است که در شعار سال رهبری هم مشخص است، زمانی که تورم مهار نشود کشور را همچون زمین سوخته ای می‌کند که از هر گوشه و کنار آن دودی ست که بر هوا می‌رود و عملاً همه آنانی که در این زمین سوخته حضور دارند در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی ناکام خواهند ماند و متأسفانه برای مناطق کمتر برخورداری مانند گیتی پهناور سیستان و بلوچستان که غالب مردم کشاورز و دامدار و کم درآمد هستند تورم به شدت به عموم مردم فشاری حداکثری آورده و می‌آورد.

🟧 مروری گذرا بر مهم‌ترین رویدادهای سال ۱۴۰۱

علی ایحال در ادامه میخواهیم به اتفاق مروی گذرا داشته باشیم بر مهم‌ترین رویدادهای ۱۲ ماهه گذشته که در سیستان و بلوچستان به منصه ظهور رسید.

🔴 فروردین‌ ماه– فوت «مریم کریمی» از اسطوره‌های سوزن‌دوزی بلوچستان

🟣 فروردین ماه– جمعی از مخترعین و مبتکران زاهدان دستگاه هیدروژنی خود تأمین را تولید و اختراع نمودند، دستگاهی که با آن آب می‌سازند و برق تولید می‌کنند.

🟠 اردیبهشت ‌ماه-محمود آبسالان محافظ سردار الماسی فرمانده تیپ نیروهای مخصوص ۱۱۰ سلمان فارسی بر اثر تیراندازی افراد ناشناس به خودرو سردار الماسی در سحرگاه ۲۱ رمضان همزمان با شب‌های قدر به شهادت رسید.

🟡 اردیبهشت ماه– مردم سراسر سیستان و بلوچستان حضوری گسترده در راهپیمایی روز قدس داشتند.

🔵 اواسط تیرماه-طوفان شدید در شهرستان هیرمند موجب قطعی برق و آب شد و زندگی مردم در این شهرستان را به شدت مختل کرد.

🟢 هفتم شهریورماه-اولین چاه ژرف سیستان به بهره برداری رسید و آب خود را به شبکه وارد کرد.

🟤 اواخر شهریورماه-بیش‌از ۲۷ هزار زائر اربعین از مرزهای ریمدان و میرجاوه وارد استان شدند.

⚫ ۶ و ۸ مهرماه-آشوب‌های گسترده از چابهار شروع شد و به زاهدان سرایت کرد و موجب خسارت گسترده به اموال عمومی شد.

🔴 ۸ مهرماه-فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان و همرزمانش در آشوب‌های ۸ مهرماه زاهدان به شهادت رسیدند.

🟣 ۱۲ مهرماه-سران طوایف سیستان و بلوچستان در همایشی بزرگ شرکت کردند و از آشوب و آسیب،جمیعاً برائت جستند.

🟠 ۱۴ مهرماه-وزیر کشور که به دستور رئیس جمهور برای بررسی حوادث زاهدان به استان سفر کرد در ۱۴ مهرماه با مولوی عبدالحمید دیدار نمود و به گفت و گو نشست.

🟡 ۱۴ آبان‌ماه-طرح گازرسانی به خاش افتتاح شد.

🟢 ۱۸ آبان-در پی عزل و نصب و انتصابات بعد از حوادث زاهدان،سردار قنبری جایگزین سردار طاهری به عنوان فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان منصوب شد.

🔵 ۱۹ آبان-راه آهن خاش-زاهدان رسماً افتتاح شد

🟤 ۱۹ آذرماه-مولوی ریگی امام جماعت اهل سنت مسجد امام حسین خاش به دست افراد ناشناس به شهادت رسید.

⚫ ۸ دی‌ماه– محمد کرمی جایگزین حسین مدرس خیابانی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شد.

🔴 ۲۰ دی ماه– سردار مرتضوی جایگزین کرمی به عنوان فرمانده قرارگاه قدس سپاه پاسداران در جنوب شرق کشور منصوب شود.

🟣 ۴ بهمن ماه-درپی جریان‌ سازی‌های رسانه‌ای از وضعیت وخیم سوخت در سیستان و بلوچستان، معاون اول رئیس جمهور با دستور رئیس جمهور به همراه جمعی از وزرا به استان سفر کرد.

🟠 ۲۲ بهمن ماه-راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در در شهرها و روستاها و نقاط کمتر دیده شده سیستان و بلوچستان همه‌جانبه، پرشور و متفاوت با سال‌های گذشته برگزار شد.

🟡 ۱ اسفند ماه-صف‌های طویل کامیون‌های صادراتی در مرز ریمدان خبرساز گردید و بیش از ۵ کیلومتر صف در این نقطه از مرز تشکیل شد.

🟢 اواخر اسفند-چابهار شاهد حضور هیئت‌های اقتصادی از افغانستان و ژاپن بود.

🟪 بروز و ظهور و وقوع حوادث تلخ و ناگوار در ۶ ماهه دوم سال در استان و حضور نمایندگان رهبر معظم انقلاب

♦️ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری تحلیلی افق سیستان و بنا به تحقیقات و تحلیل فعال رسانه ای فوق الذکر،۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ با حوادثی تلخ و ناگوار همراه بود، از ماجرای فرمانده انتظامی خطا کرده چابهار تا اتفاقات جمعه ۸ مهر زاهدان که تعدادی شهید و تعدادی نیز زخمی شدند.

♦️همه این حوادث تلخ به خاطر قصور،تمرد و خطای تعدادی از مدیران اجرایی و مأمورین انتظامی رخ داد، تا جایی که رهبر معظم انقلاب یک هیئت اعزامی ویژه برای بررسی ماجرا فرستادند.

♦️در همین راستا در هفته حضور هیئت اعزامی رهبر معظم انقلاب به استان ۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان حوادث زاهدان آزاد و عفو شدند و در هفته‌های قبل و بعد از آن هم بیش از ۷۰۰ نفر مورد عفو قرار گرفتند.

<div id="div_eRasanehTrustseal_86646"></div> <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86646, false);</script>

♦️همچنین در پی حوادث زاهدان چندین فرمانده انتظامی و مدیر عزل و یا تغییر کردند، از جمله فرمانده معزول کلانتری ۱۶ زاهدان و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان که عزل و برکنار شد،ایضاً فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان که جایگزین گردید و استاندار سیستان و بلوچستان که تغییر کرد و به گفته رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، فرمانده انتظامی خطا کرده چابهار با ۴ جرم متفاوت هر کدام به ۱۵ ماه حبس محکوم شده و مأمورین کلانتری ۱۶ زاهدان هم در زندان و منتظر صدور حکم هستند.

♦️همه این جابجایی ها در کنار حضور پدرانه هیئت رهبر معظم انقلاب جهت التیام بخشی به مردم رنج دیده استان بود که در این چند مدت اخیر کم آسیب ندیدند، البته بعد از سفر هیئت رهبر معظم انقلاب کسانی که در استان تریبون دار بودند و انتظار می‌رفت پیگیر حقوق جان باختگان ۸ مهرماه و پیگیر احقاق حقوق مردم رنج دیده باشند مسائل نه چندان مرتبط با استان و در بعضی موارد متضاد با اسلام را در بوق و کرنا کردند برای مثال از حقانیت بهایی‌ها گفتند و رژیم اشغالگر قدس شریف را به رسمیت شناختند و از ادعاهایی سراسر نادرست دم زدند.

🟩 اتفاقات خوب اقتصادی و بهره‌برداری از پروژه‌های استراتژیک زیرساختی

♦️ خط گاز ایرانشهر-چابهار که از سال ۹۵ آغاز شد بالاخره در اسفندماه به چابهار رسید،گازرسانی به شرق کشور و سیستان و بلوچستان با اجرای طرح عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول ۹۰۷ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ در شهریور ۸۹ به بهره‌برداری رسید.

♦️ از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری، بهره برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل و همچنین بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر – پاییزان – خاش و خاش – میرجاوه در آبان ماه سال جاری بود که با هدف بهره مندی مردم شهرستان های خاش، میرجاوه، زابل، هیرمند، نیمروز، زهک و هامون و همچنین صنایع و صنوف مستقر در این شهرستان‌ها از گاز طبیعی رقم خورد که همچنان نیز روند تکمیل این طرح در مناطق فوق الذکر ادامه دارد.

♦️طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم سیستان به منظور تأمین گاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط لوله شهر زابل و کارخانه سیمان سیستان طراحی و اجرا شد.

♦️همچنین خط انتقال گاز شهری ششم شهریور ماه امسال در منطقه سیستان افتتاح گردید که طبق تحقیقات موثق واصله این بنده حقیر، زابل در مجموع ۵۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی نیاز داشت که تاکنون از ۴۶۶ کیلومتر کارشده ۲۵۰ کیلومتر گازدار است.

♦️خط لوله ۳۶ اینچ انتقال گاز زاهدان – دوراهی دشتک – زابل به طول ۱۱۰ کیلومتر نیز با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان با تلاش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاءِ (ص) امسال در هفته دولت به بهره‌ برداری رسید.

♦️ایرانشهر در شهریور ۸۹ گازدار شده و شرایط گازی آن تقریباً مانند زاهدان است و بمپور و محمدان گازدار بوده و در بزمان نیز گازرسانی انجام و در مرحله اتمام عملیات اجرایی و گازدار شدن شهر است.

♦️در حوزه ایرانشهر نیز شهرک صنعتی این شهرستان گازدار شده و صنایع مستقر می‌توانند از آن استفاده کنند.

♦️همچنین گاز به شهرک صنعتی زاهدان نیز رسیده و واحدهای صنعتی باید برای دریافت اشتراک پذیری گاز طبیعی اقدام نمایند.

♦️لازم به توضیح است که در زاهدان ۴۱۰ صنعت هدف وجود دارد که از این تعداد ۹۳ صنعت مصرف کننده عمده گاز، سه مصرف کننده نیروگاهی، ۸۸ صنعت در دست اجرا و ۲۰۳ صنعت دارای قابلیت گازدار شدن است.

♦️خاطر نشان میکنیم که در ادامه اجرا و تکمیل این پروژه‌ها، قطعات سوم و چهارم طرح انتقال گاز ایرانشهر – مکران – چابهار – کنارک به طول ۲۹۰ کیلومتر و بیش از ۴۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری که طرحی راهبردی بشمار می‌آید آماده بهره برداری است که با بهره‌برداری از آن افزون بر تأمین انرژی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و نیروگاهی، فرصت‌های رشد برای تجارت دریایی مهیا می‌شود تا سنگ بنای توسعه متوازن و پایدار در جنوب شرق ایران محکم‌تر بنا شده و فعالان اقتصادی، صنعتی و گردشگری به‌ منظور سرمایه‌گذاری، رهسپار جوانترین استان کشور شوند.

♦️انتظار ۶ ساله برای رسیدن گاز درحالی تمام شد که تقریباً دو برابر آن یعنی ۱۲ سال بعد از شروع به ساخت راه آهن چابهار-زاهدان که از سال ۱۳۸۹ شروع گردید بالاخره چشم مردم به بود و باش قطار روشن و راه آهن زاهدان-خاش به عنوان قطعه هشتم این خط آذرماه امسال افتتاح شد.

♦️ضمناً هرچند هنوز تا رسیدن قطار به چابهار زمان نیاز است اما بالاخره بخشی از رؤیای کریدور شمال-جنوب در ۱۴۰۱ محقق شد و شرکت توسعه زیرساختهای حمل و نقلی کشور اعلام کرده پروژه راه آهن چابهار-زاهدان جدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخش‌های مهم کار انجام شده است.

♦️سیستان و بلوچستان در ساخت مسکن ملی هم در ۱۴۰۱ طبق آمار وزارت راه رکورددار شد و خانه های مردم در ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ تحویل مالکان خواهد شد.

♦️ بیش از ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه هم برای استانی ساخته شد که کمترین سرانه بزرگراه و راه اصلی را در کشور دارد و توجهی هم تا پیش از این به آن نمی‌شد، نشان به آن نشان که وزارت راه در آمار سالانه اش اعلام کرده: از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۷ یعنی ۱۶ سال فقط ۱۷۵ کیلومتر بزرگراه ساخته شده اما از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ با حضور و نقش آفرینی بی بدیل و شایسته نمایندگان پرتوان و کاربلدی همچون محمد سرگزی و فداحسین مالکی بیش از ۲۰۷ کیلومتر بزرگراه در استان ساخته شد و در همین راستا و از مدت زمان یاد شده و با حضور و تلاش حداکثری نمایندگان مذکور نشانه هایی نوید بخش و امیدوار کننده از عزم راسخ دولت و مجلس جهت بهره وری مردمان استان سیستان و بلوچستان از جاده های استاندارد دیده و شنیده و احساس میگردد.

♦️تحول میدان در مَکُران در یک سال گذشته محسوس بود و صیادان بلوچ که اردیبهشت ۱۳۹۴ در بند گروه تروریستی الشباب شاخه القاعده در شاخ آفریقا و سومالی گرفتار بودند و به دلیل عدم تماس با خانواده‌ هایشان در این ۸ سال کمتر کسی از زنده بودنشان امیدوار بود، در دی ماه امسال آزاد شدند.

♦️ریمدان در ۱۴۰۱ یک قدم بزرگ برداشت و این مرز که از زمان افتتاحش در سال ۱۳۹۹ آهسته آهسته جلو می‌رفت امسال یک جهش محسوسی را به خود دید،در حالی که روزانه ۶۰۰ کامیون صادراتی ایران میهمان مرز ریمدان هستند و آمار این کامیون‌ها در سال ۱۳۹۸ چیزی کمتر از ۵۰ کامیون در روز بوده و به همین دلیل آمار فعلی، یک جهش بزرگ برای مرزی که کمتر به آن توجه شده محسوب میگردد.

♦️لازم به توضیح است که این مرز در شهریور ماه ۱۴۰۱ برای اولین بار میزبان ۱۵ هزار زائر اربعین بو و درحال حاضر هم روزانه هزاران زائر، مسافر و دانشجوی ایران و پاکستان از این مرز تردد میکنند.

♦️بندر چابهار در ۱۴۰۱ در ورود کالای اساسی رکورد شکست و حالا تأمین کننده ۲۰ درصد از برنج، گندم، جو، ذرت و نهادهای دامی و به معنای کلی تر،تأمین کننده ۲۰ درصد از کالای اساسی همه مردمان ایران است، کالایی که اگر از چابهار نیاید کشور فلج می‌شود؛ حالا چابهار در کنار بندر شهید رجایی هرمزگان و بندر امام خمینی خوزستان امید مردمان ایران برای کالای اساسی ست،مسئله ای که آحاد جامعه و حتی اکثریت اصحاب رسانه نیز از آن بی اطلاعند و رسانه ملی نیز کمتر به این نکته بارز و نقطه قوت در استان پرداخته و توجه نموده است.

♦️مورد بعدی فاز اول مجتمع پتروشیمی چابهار است که بعد از سالها انتظار که از سال ۱۳۹۱ شروع شد با رسیدن گاز به آن، عیدی و نوید افتتاحش را به  ۱۴۰۲ موکول کرده اند تا با تولید روزانه ۸.۵ میلیون متانول، چابهار را میزبان کشتی های صادراتی محصولات پتروشیمی کند و سوپاپ اطمینان ایران برای تأمین ارز و همچنین کالای اساسی باشد که از چابهار در حجمی وسیع و گسترده وارد کشور می‌شود.

🟥 سال بی‌ آبی و صفوف طولانی!

♦️بی آبی در سیستان متأسفانه در سال ۱۴۰۱ به اوج رسید تا جایی که مردم از وعده وعیدهای بی نتیجه در اعطای حق آبه هیرمند عاصی شدند و تجمعی اعتراضی کردند؛ شرکت و آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اعلام کرده که چاه نیمه‌ها به نقطه بحرانی رسیدند و اگر حق آبه هیرمند نیاید تا حداکثر یک سال آینده بیشتر دوام نمی‌آورند و به همین دلیل استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده اقدامات ابتدایی لازم جهت مجزا کردن آب زاهدان از چاه نیمه‌ها با افزایش چاه ها در حرمک یا دشت هامون هیرمند انجام شود.

♦️صف‌های گاز،نان و بنزین هم یک سال،دست از سر مردم برنداشت و مردم سیستان و بلوچستان همچنان از صف‌هایی رنج می‌برند که در هیچ استانی به این شدت نیست.

♦️در نیمه بهمن‌ ماه نفت سفید در دلگان نایاب شد و کلاس‌های درس در زابل نفت کافی برای گرم نگه داشتن کلاس نداشتند، در اوایل دی ماه هم مردم در چابهار و زابل با کمبود شدید کپسول گاز و قیمت گزاف آن روبه رو شدند.

♦️در مجموع، سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱ شاهد رخدادها و اتفاقات تلخ و شیرینی بود که مهم‌ترین آن حوادث زاهدان است که از مسئولان و مدیران به ویژه دستگاه قضا انتظار می‌رود مطابق با دستورات و حضور هیئت ویژه اعزامی رهبر معظم انقلاب پرونده حوادث زاهدان را هرچه سریعتر نهایی کنند.

♦️همچنین آب سیستان و وضعیت وخیم آن و پیگیری حق آبه هیرمند از دیگر موضوعات اولویت دار سیستان و بلوچستان است که مطابق به آنچه در گزارش گفته شد اگر در سال ۱۴۰۲ فکری به حال آب سیستان نشود، مرگ طرفة العینِ چاه نیمه‌ها را در کمال تأسف و حزن و اندوه خواهیم دید،مرگی که قطع به یقین با مهاجرت های گسترده ساکنین نقاط مرزی سیستان و همچنین تؤام با بروز و ظهور تهدیدهای امنیتی برای تنگه احد جمهوری اسلامی ایران همراه خواهد بود.

🟥🟪🟩 امیدواریم این گزارش تحلیلی که اطلاعات آن برگرفته از مستندات،شواهد و قرائن و همچنین  اظهارات چهره ها و افراد صاحب نظر بود به خوبی هرچه تمام‌تر مورد وثوق و رضایت حداکثری شما مخاطبانِ جانِ افق سیستان و خوبان همیشه همراه این رسانه قرار گرفته باشد و آرزومندیم سال جاری به بهترین شکل ممکن برای همه ما و مردمان این سامان رقم بخورد تا در آینده نزدیک گزارش تحلیلی بررسی اتفاقات این سال را جز به خوبی و ذکر اتفاقات نیک ننویسیم و کتابت نکنیم.

 

نویسنده
ofoghesi_stan
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *