... امروز: یکشنبه - 18 شهریور - 1403
اخبار سیستان و بلوچستان 23 اردیبهشت 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

روایتی از تبلیغات پیش از موعد مجلس شورای اسلامی/از بررسی حضور پررنگ نامزدهای احتمالی انتخابات در مجالس عزا و عروسی و انتصاب در پستهای سفارشی تا لزوم اصلاح قانون انتخابات و ضرورت افزایش مدت زمان تبلیغات انتخاباتی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری تحلیلی افق سیستان،جمعی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان علی الخصوص داوطلبان منطقه سیستان در فاصله ده ماهه تا برگزاری انتخابات، فعالیت‌های تبلیغات خود را با حضور در مراسم عزا و عروسی و ارائه وعده های غیر ممکن از هم اکنون آغاز کرده اند.

🔵 روایتی از تبلیغات پیش از موعد مجلس و حضور پررنگ نامزدهای احتمالی انتخابات در مجالس عزا و عروسی

⭕ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری تحلیلی افق سیستان،جمعی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان علی الخصوص داوطلبان منطقه سیستان در فاصله ده ماهه تا برگزاری انتخابات، فعالیت‌های تبلیغات خود را با حضور در مراسم عزا و عروسی و ارائه وعده های غیر ممکن از هم اکنون آغاز کرده اند.

♦️بنا بر این گزارش با نزدیک شدن به زمان برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد فعالیت روز افزون احزاب و گروه‌های سیاسی و کاندیداهای احتمالی در شهرها و روستاها هستیم.

♦️فعالیت‌ این گروه‌ها و افراد هر چند که از نظر قانون خلاف است اما حکایت از برگزاری انتخاباتی پرشور در اسفند ماه امسال دارد.

♦️همه افرادی که در لیست کاندیداهای احتمالی قرار دارند فعالیت خود را رسماً با حضور در منازل، شرکت در مراسم مختلف ملی، شهرستانی و حتی مجالس یادبود و عروسی آغاز کرده اند.

♦️دیدارهای چهره به چهره خانگی، یارگیری و دیدار با فعالان این حوزه و افراد سرشناس و تأثیرگذار در دستور کار کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

♦️حتی عده‌ای پا را فراتر گذاشته و اقدام به دادن وعده های غیر ممکن و خارج از عرف می کنند تا بتوانند حمایت مردم به ویژه جوانان را جلب کنند.

♦️حضور فعال در فضای مجازی و یارکشی در گروه‌ها و کانال‌های حامیان نیز در سال‌های اخیر بخشی از تبلیغات انتخاباتی در کشور بوده که امسال بیش از سال‌های گذشته مورد استفاده کاندیداها قرار گرفته و حتی گاهی گلایه‌های مردم را نیز در پی داشته است.

♦️تمام این اتفاقات در حالی به صورت خیلی نرم و آهسته در حال شکل‌گیری است که بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی، هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.

♦️همچنین در ماده ۵۹ این قانون نیز درباره تبلیغات انتخاباتی اشاره شده است که انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.

♦️ ضمن اینکه این شرایط تنها مختص یک استان و یا شهر خاصی نیست بلکه این روزها به هر استان و یا شهری که سر می زنید با چنین شرایطی مواجه می شوید.

🔵 سودای کرسی مجلس و آغاز یارکشی مردمی در سیستان و بلوچستان 

♦️زمزمه یارکشی‌های سیاسی و رقابت بین جریان‌های سیاسی برای انتخابات سیزدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان سیستان و بلوچستان از همان روزهای نخست پس از انتخابات ریاست جمهوری به گوش می‌رسید.

♦️ همچنین زمزمه‌ها گویای این امر است که از میان اعضای شوراهای کنونی شهرهای استان ۴ نفر سودای انتخابات مجلس دارند و شاهد این مدعا هم حضور فعالانه در فضای مجازی، افزایش غیرعادی دیدارهای مردمی،حضور در برنامه‌های مناسبتی یا برگزاری چنین برنامه‌هایی و تعداد بالای مصاحبه‌های رسانه‌ای که گاهی خارج از اختیارات افراد است و شائبه تبلیغات انتخاباتی دارد است.

♦️ همچنین تعدادی از چهره های شاخص و نامزدهای دوره های پیشین که در گذشته از ورود به مجلس شورای اسلامی باز مانده بودند نیز با حضور گاه و بیگاه خود در مراسم‌ها و محافل مختلف و ایضاً در کنار مدیران و مسئولان کنونی، به شائبه حضور و فعالیت انتخاباتی دامن میزنند.

♦️ لازم به توضیح است که اعضای تحریریه پایگاه اطلاع رسانی و خبری تحلیلی افق سیستان در تحلیل رفتار نمایندگان کنونی استان در مجلس و بررسی نحوه فعالیت آنان،گزارش‌های ویدیویی،نوشتاری و صوتی مفصل و جذابی را در دستور کار برنامه های آتی خویش قرار داده است که به امید و فضل الهی در صورت کسب توفیقات،یک به یک این گزارشها را به سمع و نظر شما مخاطبانِ جانِ همیشه همراه افق سیستان خواهیم رساند.

🔵 یارکشی به رسم قدیم

♦️لازم به توضیح است که حضور نامزدهای مختلف و برگزاری نشست با گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، ورزشی، دیدار با بزرگان و مؤثران اقوام و طوایف در سال منتهی به انتخابات در منطقه سیستان داغ‌تر از هر نقطه دیگری از استان است.

♦️برگزاری جلسات شبانه و خانه به خانه با عنوان هم اندیشی و غیره و دعوت از اقشار مختلف در این نشست‌ها از شیوه‌هایی است که نامزدهای انتخابات در سیستان برای تبلیغ بهره می‌گیرند.

♦️ همچنین تبلیغات در قالب بذل و بخشش مسئولیت هیئت‌های ورزشی نیز از شیوه‌هایی ست که بعضاً برای نامزدهای انتخابات در سیستان و بلوچستان از آن بهره برداری میشود.

♦️حامد‌ معلم‌ بندانی سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری تحلیلی افق سیستان و فعال رسانه ای استان در این خصوص گفت: در حال حاضر، داوطلبان، بدنه و لایه‌های مختلف اجتماع را برای جلب افکار عمومی نشانه گرفته‌اند و تلاششان بر این است تا از شیوه‌های سنتی که امکان رصد آن سخت‌تر است استفاده کنند.

♦️حامد معلم بندانی افزود: شب نشینی ها، حضور در مراسم‌ها، تبلیغات سنتی و چهره به چهره از جمله شیوه هایی ست که اکثریت قریب به اتفاق این نامزدهای انتخاباتی در این نوع تبلیغات، به جای برنامه محوری برای پیروزی خود برگزیده اند و سعی میکنند با بهره برداری از این رسوم،بیش از پیش خود را در اذهان و افکار عموم و با عناوینی پرطمطراق معرفی و تبلیغ نمایند.

♦️حامد معلم بندانی همچنین برگزاری میزگردها و نشست‌های کارشناسی نامزدها در زمان قانونی تبلیغات و همچنین افزایش مدت زمان قانونی تبلیغات را به عنوان راهکار و راهگشای خروج از ایرادات انتخاباتی موجود بیان می‌کند و می‌گوید میطلبد که دست اندرکاران امر هرچه زودتر طرح جامع اصلاح قانون انتخابات را ارائه،بررسی،مقدمه چینی و عملیاتی نمایند.

♦️این فعال رسانه ای،تبلیغات غیرمستقیم چهره های انتخاباتی در قالب ‌‌انتصاب در پستهای سفارشی و پذیرش مسئولیت هیئت‌های ورزشی را نیز از شیوه‌هایی اعلام نمود که برخی از نامزدهای انتخابات در سیستان و بلوچستان از آن به کرات بهره ها گرفته و می‌گیرند.

🔵 تبلیغات غیر رسمی شیوه مرسوم سال‌های اخیر

♦️در استان سیستان و بلوچستان نیز وضعیت به همین گونه است در همین رابطه مریم سراوانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با افق سیستان با اشاره به اینکه برای بررسی عملکرد تبلیغاتی کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش از شروع انتخابات ابتدا باید توجه داشت که به چه دلیل انتخابات برگزار می‌شود، اظهار کرد: اعمال نظرات و جستجوی پاسخی برای تأمین نیازهای متغیر مردم هر کشور در دوره‌های زمانی ۴ یا ۵ ساله با بهره گیری از نظام برگزاری انتخابات به منظور انتخاب نمایندگان مردم در مجلس یا پارلمان، مشروط و ضابطه مند کردن رفتار اصحاب قدرت به نقش صندوق‌های رأی و در نهایت مسئول کردن تصمیم گیری اصحاب قدرت در هر جامعه‌ای در قبال رأی و نظر مردمان آن از مهمترین دلایل و نتایج بهره گیری از ساز و کار انتخاب نماینده برای تشکیل مجلس و به تبع آن دولت و قوه اجرایی است.

♦️ مریم سراوانی کارشناس مسائل سیاسی روز با بیان اینکه طی ۴۰ سال از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایرانیان شیوه جدیدی از حکومت داری را تجربه کرده و می‌کنند، افزود: درباره اهمیت نقش مجلس در مسائل کشور می‌توان به این جمله امام خمینی (ره) اکتفا کرد که بر اساس آن مجلس در رأس امور قرار دارد.

♦️ این کارشناس مسائل سیاسی افزود : فلسفه قرار گرفتن مجلس شورای اسلامی در چنین جایگاهی از سوی امام به کارکرد نظارتی و انشای قانون از سوی نمایندگان مجلس باز می‌گردد، در واقع این نمایندگان مجلس هستند که با رأی به دولت، تصویب قوانین و نظارت بر عملکرد دولت از طریق سوال، استیضاح وزرا و رئیس جمهور و اجرای طرح‌های تحقیق و تفحص، عملکرد خود را در چارچوب تبیین این جایگاه بروز می‌دهند.

♦️ مریم سراوانی در پاسخ به این سؤال که آیا شروع تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی که ماه‌ها پیش از شروع دوران تبلیغات انتخابات در اسفند ماه حرکت درست و قانونی است یا خیر، بیان کرد: اینکه کاندیدای نمایندگی مجلس برای شرکت در انتخابات در راستای کسب آرای مردم برای ورود به مجلس به استفاده از ابزار تبلیغات خانه به خانه و محله به محله در محافل کوچک متوسل می‌شوند بیانگر یک واقعیت است که طی سال‌های اخیر این نظام نانوشته وغیر قانونی تبلیغات انتخاباتی به یک عرف و یک رویه تبدیل شده است، به این معنی که هر کسی در ایران سودای پوشیدن ردای نمایندگی مجلس و رسیدن به صندلی سبز بهارستان را در سر دارد لاجرم و ناگزیر به بهره‌گیری و بهره برداری از چنین روش تبلیغاتی ست! چرا که جز این راهی برای معرفی توانمندی‌ها و برنامه‌های خود و آشنایی نزدیک با مشکلات، دغدغه‌ها و نیازمندی‌های مردم وجود ندارد و به تعبیری دیگر، آیا می‌توان ظرف یک هفته تا ده روز کاندیدای اصلح را شناخت؟

♦️ مریم سراوانی تصریح کرد: بر اساس این ساز و کار، فرد کاندیدا در محافل خصوصی با حضور تعدادی از افراد در یک محل یا یک صنف اقدام به معرفی خود می‌کند و با نگاهی به خاستگاه‌های اجتماعی نماینده‌های ادوار مختلف مجلس می‌توان به نقش پررنگ محلات حاشیه نشین، روستاهای واقع در هر شهرستان و در نهایت نقش آرای قومیتی در صندوق آرای نمایندگان مجلس پی برد که این واقعیت بیانگر نقش مؤثر چنین جلساتی تا پیش از شروع رسمی تبلیغات نمایندگی مجلس است.

🔵 مجلس سکوی پرتاب در سیستم مدیریتی و حاکمیتی کشور

♦️مریم سراوانی در ادامه یاد آور شد: شاید بتوان این رویکرد در نمایندگی مجلس کشورمان را ناشی از این واقعیت قلمداد کرد و با بررسی ادوار گذشته به این نتیجه رسید که مجلس سکوی پرتاب در سیستم مدیریتی و حاکمیت دولتی کشور است.

♦️به این معنی که نماینده در صورت عدم اخذ رأی مردم حوزه انتخابیه خود در دوره بعد، در بدترین حالت ممکن در یکی از نهادهای کشوری و استانی عهده دار مسئولیتی می‌شود،پس برای رسیدن به این هدف شعار می‌دهد تا در صورت عدم تحقق، دولت را مسئول عدم دست یابی به شعارهای غیر کارشناسی و غیر عملیاتی خود معرفی کند.

♦️ این کارشناس مسائل سیاسی به راهکارهای مقابله با این موضوع نیز اشاره کرد و افزود: الگوی فعالیت حزبی افراد کاندیدا می‌تواند رافع چنین مشکلاتی باشد،بر این اساس کاندیدا در چارچوب حزب برنامه‌های خود را برای نمایندگی مجلس در هر یک از شهرها ارائه می‌دهند و بعد از تصویب در قالب بیانیه یا دستورالعمل حزبی به افکار عمومی اعلام می‌شود و فرد کاندیدا متعهد به اجرای آن دستورالعمل‌ها خواهد بود.

♦️وی ادامه داد: از سوی دیگر در دوره زمانی کنونی با عنایت به تغییرات بنیادین رخ داده در ماهیت و کارکرد رسانه، کاندیداها باید توجه داشته باشند این گونه اطلاع رسانی، شیوه دوره پیشامدرن و مبتنی بر تأمین نیازهای اطلاع رسانی دوران گذشته است و در این دوران استفاده از ابزار تکنولوژی جدید بسیار مفید به فایده خواهد بود.

<div id="div_eRasanehTrustseal_86646"></div> <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script> <script>eRasaneh_Trustseal(86646, false);</script>

♦️ سراوانی با تأکید بر اینکه با توجه به اینکه این رویه تبلیغاتی به یک عرف برای معرفی توانمندی‌ها، برنامه‌ها و نظرات هر کاندیدا تبدیل شده گفت: می‌توان این سازوکار را قانونی و شفاف کرد، چرا که ذات انشای قانون برآمده از عرف و هنجار مقبول مردم در دوره‌های مختلف است و بر این اساس می‌توان در دوره زمانی شش ماه قبل از انتخابات و بعد از تأیید فرد کاندیدا از سوی مراجع ذیصلاح (مجری و ناظر انتخابات) در فضای شفاف و روشن و در منظر افکار عمومی نظرات پیشنهادی خود را برای هر حوزه انتخاباتی اعلام کرده تا در یک فضای گفت و گوی سازنده نه تنها مشکلات دقیق و کارشناسی شده بررسی شود بلکه راهکارهای رفع آن نیز در این فضا تعیین گردد.

نویسنده
ofoghesi_stan
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *