... امروز: دوشنبه - 26 شهریور - 1403
اجتماعی 26 مرداد 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

آب‌رسانی به سیستان و بلوچستان شادابی را به این استان باز می‌گرداند

تامین آب پایدار برای مردم استان سیستان و بلوچستان، این روزها از دغدغه‌های اصلی وزارت نیرو است تا مردم رنج کم‌آبی را کمتر تحمل کنند

روزهای اخیر «محمد جوان‌بخت» معاون آب و آبفای وزیر نیرو در باره مشکلات آبی سیستان و بلوچستان گفت: چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان مشکل‌دار شدند و بیش از ۲ سال است که هیچ آبی وارد آنها نشده و شرایط سختی را رقم زده است.

بر همین اساس، وزارت نیرو برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد تا در سه مرحله برای مدیریت تامین آب این استان اقدام شود.

آب‌رسانی اضطراری، طرح انتقال آب از مناطق شرقی استان و نیز ابرپروژه انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان، به‌عنوان سه گام در دست اجرا توسط وزارت نیرو برای تامین آب است.

در همین زمینه و بر اساس اعلام وزارت نیرو، سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه با نگاه ویژه دولت طرح‌های بی‌نظیری در راستای آبرسانی به سیستان و بلوچستان در حال اجراست، گفت: باتوجه‌به طرح‌های ویژه در دست اجرا، چشم‌انداز آبی روشنی در انتظار این خطه پهناور و کهن است.

«عیسی بزرگ‌زاده» با بیان اینکه تامین آب شرب مردم منطقه سیستان را معطل حقابه نکردیم، افزود: طرح‌های کلان و بزرگی در سه سطح اضطراری یا کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در این منطقه طرح‌ریزی شده و در حال اجراست.

وی خاطرنشان‌کرد: این طرح‌ها جایگزین حقابه نیست و برای حل مشکل آب شرب و خدمات منطقه عملیاتی شده است؛ هدف اصلی این است که از میزان دغدغه مردم کاسته شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران، کشاورزی و معیشت مردم سیستان و بلوچستان را وابسته به حقابه دانست و ادامه‌داد: معتقدیم باید حق مردم ولایت‌مدار و صبور این استان از محل رودخانه هیرمند تامین شود که این مهم از مسیر دیپلماسی توسط وزارت امور خارجه تا حصول نتیجه در دست پیگیری است.

وی افزود: در راستای اجرای معاهده هیرمند، وزارت نیرو نیز در مباحث فنی با وزارت امور خارجه مشارکت دارد.
طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان با حفر ۱۱۵ حلقه چاه

بزرگ‌زاده، پیشانی کار را اجرای طرح‌های اضطراری منطقه سیستان و شهر زاهدان دانست و خاطرنشان‌کرد: برای اجرای این طرح، در مجموع حفاری ۱۱۵ حلقه چاه در دشت‌های مستعد در حال انجام است که بر اساس برنامه زمان‌بندی حفاری چاه‌ها دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی گفت: تلاش می‌شود در زمان تعیین شده برای ساماندهی وضعیت مردم سیستان و زاهدان طرح‌ها به سرانجام برسد، ده‌ها کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال، ده‌ها کیلومتر راه دسترسی، برق‌رسانی، منطقه برق و آب‌شیرین‌کن انجام شده یا در حال اجرا و دیگری است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: به‌تازگی جلسه‌های متعدد و مفصلی توسط وزیر نیرو با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد که احداث آب‌شیرین‌کن مورد تأیید و تأکید قرار گرفت.

وی، اجرای طرح میان‌مدت برای تأمین آب زاهدان را به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ اعلام و خاطرنشان‌کرد: این طرح شامل اجرای خط انتقال آب به طول ۲۵۰ کیلومتر از آبخوان‌های شرقی استان به شهر زاهدان است.

به گفته بزرگ‌زاده، قرار است ۲۷ میلیون مترمکعب آب در سال به مناطق موردنظر منتقل شود که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان؛ جلوتر از برنامه زمان‌بندی

این مقام مسوول با اشاره به طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان، گفت: اسفند سال گذشته قانونی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که به‌موجب آن موظف به انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان هستیم.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از استان سیستان و بلوچستان در زمینه آب شرب، وزارت نیرو پیشنهادهای خوبی را به هیات دولت ارائه داده که مصوب شده است.

بزرگ‌زاده، از پیشرفت ۱۲درصدی اجرای این طرح، جلوتر از برنامه زمان‌بندی خبر داد و افزود: در حال حاضر از دو جبهه جنوب و مرکز استان عملیات لوله‌گذاری این طرح آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تأمین و توزیع آب به‌ همه مناطق شهری و روستایی سیستان و بلوچستان در حال انجام است و صحبت‌ها دباره قطع کامل آب در این منطقه صحت ندارد، ادامه داد: نگرانی و مشکلات مردم این استان را درک می‌کنیم و خود را موظف به رفع این دغدغه‌ها می‌دانیم؛ در همین راستا کارهای اجرایی طبق روال در حال انجام است تا مردم نگرانی از بابت نبود آب نداشته باشند.

سخنگوی صنعت آب کشور با تأکید بر این که باید به سیستان و بلوچستان توجه ویژه‌ای داشت، گفت: خادمان مردم این خطه کهن در وزارت نیرو همه تلاش خود را برای کاهش مشکلات آبی ناشی از خشکسالی و عدم تأمین حقابه به کار بسته‌اند.

نویسنده
ofoghesi_stan
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *