... امروز: یکشنبه - 18 شهریور - 1403
اجتماعی 01 آبان 1402 - 11 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

سل؛ بیماری مهلک اما قابل درمان/ شناسایی و درمان 150بیمار مبتلا به سل در6ماهه اول امسال در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

از ابتدای سالجاری تا کنون 150 بیمار مبتلا به سل در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شده اند که کنترل و درمان آنها به صورت رایگان در حال انجام است.

دکتر حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: 50 درصد از این بیماران که شناسایی شده اند، ریه های بسیار آسیب دیده دارند و همچنین در بین مبتلایان به سل 33 درصد را اتباع بیگانه تشکیل می دهند.

وی که در حاشیه بازدید از واحد هماهنگ کننده سل شهرستان زاهدان سخن میگفت افزود: از مجموع بیمارانی که سالیانه در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی می‌شوند هفتاد درصد مربوط به زاهدان است.

دکتر شیخ زاده معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: در مرکز هماهنگ کننده سل شهرستان زاهدان غربالگری، بیماریابی و تشخیص و کنترل و درمان بیماران مبتلا به سل به صورت کاملا رایگان انجام می شود

وی همچنین از شناسایی و درمان رایگان 33 بیمار غیر ایرانی مبتلا به سل در سالجاری در کمپین غربالگری بیماری سل خبر داد و گفت: در کمپین غربالگری «سل» که طی سالجاری در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حال انجام است، بالغ بر 60 هزار نفراز اتباع بیگانه بالای 12 سال غربالگری شده اند که 1200 فرد مشکوک به سل شناسایی و پس از بررسی های تشخیصی انجام شده 33 مورد مثبت سل ریوی گزارش شده است.

وی ادامه داد: هر فرد دارای علامت با سابقه سرفه بیش از 2 هفته، تعریق شبانه، کاهش وزن و… باید جهت بررسی بیشتر به نزدیکترین مرکز ارائه دهنده خدمت مراجعه کند
دکتر فریبرز راشدی رئیس مرکز بهداشت زاهدان نیز گفت: کمپین غربالگری «سل» در جمعیت افاغنه بالای ۱۲ سال در مراکز حاشیه شهر زاهدان از ابتدای تیرماه سال جاری آغاز و تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه دارد.

وی ادامه داد: این‌طرح در 7 مرکز و با تعداد 85 تیم عملیاتی متشکل از کارکنان مرکز بهداشت زاهدان و «داوطلبین سلامت» بصورت حضور درب منزل در حال انجام است و تاکنون ۹۵ درصد از جمعیت هدف (غیرایرانی) ساکن زاهدان از نظر ابتلا به «سل» غربالگری شده اند.

نویسنده
ofoghesi_stan
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *